Lämpimästi tervetuloa vierailemaan Muuttokilpailutus.fi -sivuilla! Tässä ensimmäisessä blogikirjoituksessa ajattelin kertoa, miksi päätimme rakentaa tällaisen palvelun. Tarina on vähintäänkin mielenkiintoinen.

Kaikki alkoi kirjaimellisesti eilen sunnuntaina klo 08:00, kun olimme vaimoni kanssa auttamassa ystäväparistuntaamme arvaatko missä? No tottakai muutossa! Pakkaus ja lastaus meni hyvin ja itse asiassa erittäin nopeasti. Muuttomatka on yli 300 kilometriä ja apuna oli muuttoyritys, jonka kuorma-autoon lastasimme kaikki tavarat. Kun yrittäjä on auttamassa yrittäjän muuttoa, niin bisneskeskusteluilta ei voitu välttyä.

Muuttolaatikoita kannettaessa arvoimme toimialan kannattavuutta ja kehuimme muuttofirman ovelaa tapaa yhdistää useampi muutto lähipaikkakunnilta samaan matkaan. Onhan heillä suuret kalustokustannukset ja pitäähän yrittäjänkin saada leipä pöytään.

Muuttopalvelu kilpailutuksen kautta

Kun siirryimme kantamaan kirjahyllyjä ja toimistopöytiä, niin keskustelu siirtyi muuttopalvelun varaamiseen. Ystäväni oli löytänyt sopivan muuttoauton ja muuttomiehen kilpailutuspalvelun kautta. Idea näissä on loistava! Kuluttajana saat hoidettua kilpailutuksen helposti yhdellä kertaa. Joitain pieniä epäkohtia siinäkin oli, mutta niitäkin tullaan hiomaan paremmiksi.

Kuvassa mies kilpailuttaa muuttopalveluita

Toimiiko palvelu yhtä hyvin palveluita tarjoavan yrittäjän silmin? Ei aivan. Muuton loppusuoralla klo 09:30 nojailin kuorma-auton perän nosturiin ja tenttasin muuttomiestä, joka oli yrittäjä. Hän oli saanut tarjouspyynnön ja tehnyt siitä kaupan itselleen, mutta sanoi ettei läheskään aina kannata osallistua tarjouskilpailutuksiin, koska tarjoaminen maksaa yllättävän paljon. Maksat joko voitetuista tarjouksista (noin 25 – 55 €) tai tehdyistä tarjouksista (4-5 €/lähetetty tarjous). Summat voivat tuntua pieniltä, mutta kaikki on suoraan pois katteesta ja tällainen hinnoittelu ei kannusta tarjoamaan kaikkiin mahdollisuuksiin, jolloin myös kuluttajan asiakaskokemus kärsii. Jos tarjoaminen olisi ilmaista, niin silloin yritysten kannattaisi tarjota mahdollisimman usein. Silloin myös muuttopalvelua etsivä asiakas saisi valita useammasta vaihtoehdosta.

Keskustelimme myös yhdestä toisesta palvelusta, joka sopisi muuttofirmoille lisätuloksi muuttojen yhteyteen. Muistan vielä sanoneeni ääneen: ”jonkun pitäisi rakentaa tällainen palvelu”. Tätä en voi valitettavasti mainita vielä, koska sellainen on suunnitteilla tulevaisuudessa, eikä parhaita ideoita voi paljastaa liian aikaisin.

Ajatukset kirkastuivat kotimatkalla

Lastaamisen jälkeen kävellessämme kotiin vaimoni kanssa en malttanut olla ajattelematta, että pystyisikö palvelun tekemään paremmin. Niin, että se olisi aidosti ilmainen palvelu sekä kuluttajille että yrityksille? Jollain tuloakin pitää pystyä tekemään, että palvelu pysyisi pystyssä ja sitä voitaisiin markkinoida. Tekemällä yhteistyötä mainostajien kanssa se varmasti onnistuisi. Mainospaikkoja myymään siis! Tosin se vaatii jonkin verran kävijöitä ja näyttöä että mainostaminen on kannattavaa. Tämäkään ei ole siis este, koska oma taustani on vahvasti digimarkkinoinnissa ja hakukoneoptimoinnissa. Uskon siis, että pystyn optimoimaan sivut niin hyvin, että se kerää riittävästi kävijöitä. Turha tässä on ennakkoon kaikkea puntaroida. Karkea suunnitelma parerille ja sillä mennään.

Musat korville ja koodaamaan

Onneksi muutto oli aamulla ja kello ei edes vielä kymmentä. Yrittäjän sunnuntai on tunnetusti pyhitetty jollekin muulle kuin levolle – tuotekehitykselle. Puhelimet eivät soi eikä lapsiakaan ole, niin yhden (jos toisenkin) sunnuntain voi käyttää tekemällä jotain uutta ja jännää.

Kuva palvelun tarjouspyyntölomakkeesta

Se miksi lähdin tekemään tätä hetken mielijohteesta johtuu siitä, että intohimoni on auttaa suomalaisia yrittäjiä menestymään sekä haluan että yrittäjyys nähdään positiivisena asiana Suomessa! Aivan liikaa kuulee valitusta, miksi yrittäjyys on hanurista ja sitä rataa. Minulle yrittäjyys on antanut äärimmäisen paljon. Tottakai matkalla on ollut takaiskuja. Koviakin töyssyjä, mutta aina niistä ollaan selvitty (ainakin oppirahoja maksamalla). Jatkuva kouluttautuminen, itsensä haastaminen ja kehittäminen ovat kantaneet pitkälle. Nyt alkaa olla minun aikani antaa takaisin ja auttaa muita yrittäjiä.

Koko homman starttasin varaamalla domainin ja sen jälkeen ensimmäisen version kasaamisen kimppuun. Yhden päivän työllä sainkin rungon aikaiseksi ja jokseenkin toimivan järjestelmän. Toki ulkoasu ja moni toiminnallisuus vaatii vielä säätöä. Toivottavasti voit antaa sen anteeksi, lupaan korjata kaikki ongelmat ja tehdä tästä parhaan mahdollisen palvelun.

Kuvassa Tampereen komein mies

Sen verran historiallinen päivä oli, että piti ihan mennä peilin eteen ja ikuistaa se. Kuvassa siis Tampereen komein ja hauskin koodaava mies.. ainakin vaimoni mielestä. Eihän sitä koskaan tiedä mitä kaikkea suurta tapahtuu, kun hyvällä fiiliksellä tekee hyviä juttuja.

Tietoa muuttopalveluyrityksille

Tämä on siis aivan uusi palvelu, jossa ei ole vielä juurikaan yrityksiä. Minulla on sen verran kokemusta verkkopalveluiden lanseerauksista, että tämä tulee kyllä muuttumaan ja tavoitteena on rakentaa Suomen paras muuttopalvelujen kilpailutuspalvelu, jossa tarjoaminen on täysin ilmaista! Sinun ei tarvitse maksaa komissiota voitetuista tarjouksista, eikä myöskään euroakaan yhdestäkään lähetetystä.

Jos haluat saada palvelun kautta tulevat tarjouspyynnöt sähköpostiisi täysin ilmaiseksi, niin klikkaa täältä ja liity mukaan.

Onko tämä sinustakin hyvä idea?

En tiedä mitä mieltä olet tästä. Onko tässä sinusta järkeä ja onko ajatus taustalla hyvä? Jos pidät tätä hyvänä juttuna, niin olisin enemmän kuin kiitollinen, jos jakaisit tätä kirjoitusta eteenpäin. Voit tykätä Facebook-sivuistamme täältä. Jos tunnet muuttofirmojen yrittäjiä tai työntekijöitä, niin kerro heillekin tästä. Vasta kun saamme palveluun riittävästi yrityksiä, niin silloin tästä voi tulla loistava palvelu. Nöyrin kiitos avusta jo etukäteen!

Huippua päivän jatkoa sinulle!

-Ville Kinanen